h

Buslijn naar De Noord

17 november 2006

Buslijn naar De Noord

In de tijd dat het autobezit nog niet zo groot was, reden er twee buslijnen van Alkmaar naar Schagen via de Heerhugowaard De Noord. Het waren lijn 153 Alkmaar: NS, Kanaalkade, Nieuwe Schermer- weg, N242, Heerhugowaard: De Middenweg, Verlaat, Nieuwe Niedorp, Winkel, Lutjewinkel, Barsingerhorn en Schagen NS. Lijn 154 Alkmaar: NS, Kanaalkade, Nieuwe Schermerweg, N242, Heerhugowaard: De Middenweg, Verlaat, De Weel, ´t Veld, Zijdewind, Haringhuizen, Schagen NS.

In 1973 of 1974 kwam er bij de Noord Zuid Holland (kortweg: NZH, tegenwoordig Connexxion) een nieuwe buslijn erbij naar Heerhugowaard. Lijn 160 kwam er bij en reed vanaf Alkmaar Station NS, via Kanaalkade en Nieuwe Schermerweg, N242, Zuidtangent, Midden- weg, Esdoornlaan, Sparrenlaan, Beukenlaan, Dreef, Van Goghlaan naar de Jan van der Veldelaan. De 160 kreeg een halfuurdienst en s`avonds en zondags een uurdienst. De route van de 153 en 154 werd gewijzigd door Heerhugowaard. De 153 en 154 reden vanaf dat moment komend vanaf Alkmaar over de N242, de Middenweg (later: Westtangent net zoals de 160), Edelstenenwijk, Heerhugowaard NS, Saturnuslaan, Bickersstraat, Van Goghlaan en verder.

De buslijnen hadden een twee uursdienst. Op zaterdag- avond reed er nog een bus van 23.55 vanaf het Verlaat naar Alkmaar. Tot zover de dienstregeling in 1983-1984.

De jaren tachtig waren de jaren van Lubbers I, II en III. Dit hield in: weinig aandacht voor openbaar vervoer en veel aandacht voor bezuinigingen, onder het motto: Laat Lubbers zijn karwei afmaken. De minister van V. en W. was Neelie Kroes. Vanaf de tweede helft van de jaren `80 werd er fors bezuinigd op de subsidies voor het openbaar vervoer.

In 1986 of 1987 werd lijn 154 opgeheven. Lijn 153 werd een belbus en het traject: Alkmaar Station NS - Heerhugowaard Van Goghlaan werd overgenomen door een nieuwe lijn 162. De 162 kreeg een uurdienst met als eindpunt Reigersdaal, daar waar sinds 1975 ook de 160 eindigt. Belbus 153 werd geen succes. De belbus werd opgeheven begin jaren `90. Alleen het traject Schagen NS - Nieuwe Niedorp bleef bestaan. Het traject naar de De Noord werd overigens vanaf 1986 overgenomen door lijn 96 Alkmaar NS - Wieringerwerf (zondags geen dienst).

Halverwege de jaren `90 hadden we Paars. Dit betekende voor het openbaar vervoer dure prestige objecten waarvan het nut niet helemaal duidelijk is. HSL- en Betuwelijn bijvoorbeeld. Het geld dat je goed kon gebruiken voor het streekvervoer verdween, ten gunste van de prestige objecten. Lijn 96 werd weg bezuinigd.

Lijn 153 kwam merkwaardigerwijs, weer terug. In de spits door naar Alkmaar, buiten de spits om tot aan het station Heerhugowaard. Deze buslijn voorzag in een behoefte want op het station Heerhugowaard stapte op doorde- weekse dagen meer dan 20 mensen uit. Wilde mensen verder reizen, dan kon je overstappen op het station Heerhugowaard op lijn 162. Deze reed inmiddels via het Station Alkmaar Noord. Nog steeds een uurdienst.

Op zaterdag werd de dienst op lijn 153 uitgevoerd met kleine 8-persoonsbusjes. Deze busjes kan je besturen zonder groot rijbewijs, dus dat is goedkoper personeel. De dienst eindigde overigens op doordeweekse dagen na 18.30 en op zaterdag om 17.30. Op zondag werd er niet gereden.

In 2001 kwam er weer een bezuinigingsronde. Nu was de provincie de grote boosdoener. Onder de leuze: Nieuwe lijnen, nieuwe tijden, werd er in het tot dan toe logische en congruente lijnennet in de Kop van Noord-Holland flink het mes gezet. De 153 verdween van de één op de andere dag. Het argument was: daar zit niemand in. Dat was en is een pertinente leugen. De circa 20-25 passagiers die in de ochtendspits uitstapte, waren ook passagiers die s`middags weer met de bus terug naar huis gingen. Gewoon geschrapt (inmiddels is bekend dat door deze bezuinging het aantal passagiers in de Kop van Noord-Holland met circa 30% is gedaald, gek hé?) zonder rekening te houden met de wensen van de klant.

Pikant detail: de gemeente Heerhugowaard wilde niet met 10.000 gulden subsidie over de brug komen om deze buslijn in stand te houden. Wel zijn er einde jaren `90 moderne abri`s geplaatst!! Weggegooid geld dus.

Vier jaar lang reed er niets vanaf het Station Heehugowaard naar De Noord, maar er is sinds kort een alternatief. Speciaal voor inwoners uit De Noord rijdt de Noordzandhorst Express. Dit busje pendelt tussen De Noord, de winkelcentra Middenwaard en Centrumwaard, het NS-Station en bedrijventerrein De Zandhorst. Alleen bewoners uit De Noord kunnen voor de speciale prijs van €2,- mee met dit busje. Daarvoor heb je een gratis ledenpas nodig. Die is onder andere verkrijgbaar in het busje. De busdienst kent een twee-uursdienst van ma. t/m vr.

Je begrijpt: deze lijn is tot op heden geen echt succes. Onbekend maakt onbemind. Bovendien is niet echt openbaar vervoer. Alleen toegankelijk met een pasje, dat werkt niet.

Wat wij willen zien is een volwaardige terugkomst van lijn 153 naar Schagen NS met als basisfrequentie een uurdienst, ook op zaterdag. Op zondag mag dit best een twee-uurdienst zijn mits de mensen zowel s`ochtends als s`avonds kunnen reizen. Dat wil zeggen. Een rit om 10 of 11 uur en een rit om 9 of 10 s`avonds.
De bus mag best eindigen bij het station Heerhugowaard. Lijn 162 heeft tegenwoordig een halfuurdienst. Er kan dus naadloos worden overgestapt.

Nog één opmerking: de bus moet komend vanaf De Noord wel rijden over de Beukenlaan in verband met Het Trinitas College. Veel klanten zijn vaak scholieren, zeker in de winter met slecht weer. Het busvervoer binnen Heerhugowaard is wel verbeterd. De lijnen 160 en 162 rijden met een basisfrequentie van een halfuurdienst. De 160 van ma-vr zelfs een kwartierdienst. In de nacht van zaterdag op zondag zijn er 3 nachtritten.

Maar buiten Heerhugowaard is er erg veel weg bezuinigd. De keuze van de mensen is dan ook niet moeilijk: de auto. Alleen is het zo: niet iedereen mag en kan auto rijden. Dit is o.i. onaanvaardbaar.

Bronnen: NZH Dienstregeling `83-`84
Stadsnieuws, 31 oktober 2006, nummer 20, p.4

U bent hier