SP Heerhugowaard onderzoek werken met behoud van uitkering

19 februari 2016

SP Heerhugowaard onderzoek werken met behoud van uitkering

Foto: SP

De SP in Heerhugowaard is een onderzoek gestart om inzicht te kunnen krijgen hoe het in onze gemeente is geregeld met de Tegenprestatie die in de nieuwe Participatiewet is opgenomen die sinds jaar van kracht is. De 450.000 werkloze Nederlanders die een bijstanduitkering krijgen voor hun eerste levensbehoeften worden nu verplicht hiervoor iets terug te doen voor de maatschappij.

Op zich is daar niets mis mee en de SP en FNV zijn daar ook niet op tegen. Maar naast het doen van maatschappelijk (vrijwilligers) werk in de samenleving zien we nu ook dat mensen steeds meer aan het werk worden gezet in leerwerktrajecten en proefplaatsingen bij commerciële bedrijven. Het ook in deze wet voorgeschreven maatwerk middels een in overleg met betrokkene gemaakt plan van aanpak waarin met persoonlijke mogelijkheden en wensen rekening gehouden is ontbreekt meestal. Ook perspectief op een baangarantie is er in de meeste gevallen niet wat op zich ook niet verwonderlijk is met de huidige massale en nog steeds toenemende werkloosheid met al jarenlang 450.000 mensen met een bijstanduitkering en ruim 600.000 werklozen in de WW.

Via de internet meldpunten “Stop werken zonder loon” van de SP en FNV zien we nu landelijk een explosief sociaal probleem ontstaan doordat mensen terecht komen in een soort gratis werknemers carrousel waarin zij soms al jarenlang steeds na enkele maanden van het ene bedrijf naar het andere bedrijf gestuurd worden om onbetaald werk te verrichten. Bij protest of weigering wordt hen vaak als sanctie een korting op hun eerste levensbehoeften gegeven die start met 25% oplopend tot zelfs 75 en 100%. De angst van mensen is groot dat hun gezin waar ook kinderen de dupe van kunnen zijn nog verder in de problemen komt door het niet meer kunnen betalen van hun huur of hypotheek en vaste lasten is enorm. Protest tegen hun uitbuiting durven mensen dan ook nauwelijks te uiten tegen de klantmanagers van sociale diensten bij gemeenten of UWV. Deze uitbuiting van vaak toch al kwetsbare medemensen bij commerciële bedrijven kan toch nooit de bedoeling zijn geweest van ons huidige kabinet? Helaas blijkt dit in de praktijk overal sterk toe te nemen.

De vele honderdduizenden mensen die vooral na de bankencrisis in 2008 buiten hun schuld werkloos geworden zijn door de enorme hoos aan faillissementen van bedrijven hebben ook vaak al vele honderden vruchteloze sollicitaties gedaan in hun WW periode. Werken zonder loon betekent dat mensen werken zonder enige vorm van werknemersrechten die in onze CAO’s geregeld zijn. Ook geen pensioenopbouw hebben en sociale werknemers premies niet voor hen worden afdragen. En tot overmaat van ramp leidt dit ook nog eens juist tot regelrechte toename van massale werkloosheid en armoede voor burgers wegens verdringing van betaalde banen op onze arbeidsmarkt. Mensen in de bijstand werken dus steeds meer bij bedrijven naast collega’s die (nog) wel onder een CAO vallen.

Bij de start van deze onderzoek actie zijn we in Heerhugowaard een aantal weken de straat op gegaan om mensen hierover te spreken. We hebben mensen gesproken die zelf in deze situatie zitten en soms ook kinderen, buren of kennissen hebben die de laatste jaren hun werk kwijt geraakt zijn. Dinsdagavond 16 februari heeft de SP een waardevolle start bijeenkomst gehad over de verplichte tegenprestatie in het kader van de landelijke actie “Stop werken zonder loon”. Gebleken is dat landelijk heel veel mensen soms al jarenlang onder sanctie dwang werken met behoud van uitkering bij bedrijven die gemaakte winsten in hun zak steken over de ruggen van deze vaak weerloze werkloze mensen.

Landelijke meldingen komen binnen van mensen die werken in o.a. de horeca, winkelbedrijven, productiehallen, wasserijen, schoonmaak bedrijven, hotel keukens en

kamermeisjes, montagewerk, groenvoorziening, veel bedrijven in de (thuis) zorg en bij gemeenten zelf in administratieve en ICT functies.

De noodzaak blijkt dus aanwezig dat wij ook in onze gemeente Heerhugowaard verder gaan onderzoeken of onze werkloze Heerhugowaarders met een bijstandsuitkering daadwerkelijk iets maatschappelijks verantwoord terug doen of ook gedwongen worden te werken zonder fatsoenlijk loon bij bedrijven waar winst gemaakt wordt. Sommigen mensen hebben hun soms schrijnende verhaal over hun situatie op onze start bijeenkomst in Wijkcentrum De Horst al verteld. Met dank aan mw. Déjo Overdijk van de FNV Amsterdam die ons deze avond heeft voorgelicht op welke wijze en bij welke bedrijfsectoren deze trieste uitbuiting van werkende mensen in de bijstand landelijk al op volle toeren bezig is.

De SP Hulpdienst in Heerhugowaard gaat door met haar onderzoek bij de mensen die zich op onze actie avond al gemeld hebben en gaat daarbij samenwerken met het FNV die ook mensen bijstaan in dit soort schrijnende situatie’s van uitbuiting. Mensen die op deze avond niet in de gelegenheid waren langs te komen vragen wij alsnog per mail contact op te nemen met de SP Huldienst via hulpdienstheerhugowaard@sp.nl of bellen met tel. 06-40456757. Wij nemen dan z.s.m. contact met u op.

Reacties

Ik zeg alleen maar: Arbeid in ruil voor een uitkering is diefstal van gemeenschapsgeld, zeker als de bijstander arbeid verricht in een commercieel bedrijf. De gemeenten en de betreffende ondernemers handelen daarmee frauduleus en kunnen daarmee justitioneel gezien problemen krijgen.
Het is niets meer of minder als misbruik maken van een regeling die er voor bedoeld is om mensen een beetje in de normale maatschappij terug te krijgen zodat ze zich geen 3e rangs burger hoeven te voelen.
Ik stel daarom voor om arbeid in ruil voor een uitkering te beperken tot het verrichten van arbeid in niet commerciële instellingen en, indien er belangstelling vanuit het bedrijfsleven bestaat om deze mensen een kans te geven dan dienen deze ondernemers in ieder geval de uitkering aan te vullen tot het geldende minimumloon of het CAO loon zonder dat de uitkeringsgerechtigde die meer inkomsten als korting terug ziet op zijn/haar uitkering.
De ondernemer krijgt daarmee goedkoper personeel ( de gemeente betaalt immers de bijstandsuitkering normaal door en het bedrijf draait alleen op voor het verschil tussen gelden loon en de uitkering.
Zo'n situatie mag dan maximaal 1 jaar duren en de ondernemer verplicht zich om de betreffende dan een contract aan te bieden van minimaal 2 jaar.

Beste heer / mevrouw Knaap,

Ook dan nog wordt er gewerkt zonder een fatsoenlijke arbeidsovereenkomst. Loon naar werken. En als je niet kunt werken, een vangnet.
Je werkt of je doet iets vrijwillig, daar kan geen tussenweg in zijn.

Groeten,

Ane Duijff

Grappig om een reactie op mijn reactie te zien maar mijn eigen reactie kan ik nergens vinden....