EU Verkiezingsuitslag harde dreun.

27 mei 2019

EU Verkiezingsuitslag harde dreun.

De definitieve uitslag van de Europese verkiezingen is een harde dreun. Een grote teleurstelling. Veel SP’ers belden, flyerden en gingen huis aan huis. Onze lijsttrekker Arnout Hoekstra liet een eurokritisch én links geluid horen in de tv-debatten. Wij voelen de pijn en teleurstelling van SP’ers in het hele land. Het zal niet eenvoudig zijn, maar wij zullen dat gevoel zo snel mogelijk omzetten in de absolute overtuiging en vastberadenheid om de weg omhoog weer te vinden.

Dat is harder nodig dan ooit. We wisten dat deze Europese verkiezingen moeilijke verkiezingen zouden worden. De opkomst is altijd laag, een ruime meerderheid van Nederland bleef deze keer thuis. De eerste onderzoeken laten zien dat vooral juist SP-stemmers thuis zijn gebleven. De helft van de mensen die een paar weken geleden nog SP stemde, is nu niet gaan stemmen. Daarnaast blijkt dat de niet-stemmers bijna allemaal geen vertrouwen of interesse in de Europese politiek hebben. Dat zoveel mensen niet stemmen is een enorm democratisch tekort. Dat is voor ons op geen enkele manier een excuus, want wij zijn er niet in geslaagd om de terechte teleurstelling en begrijpelijke boosheid over de gevestigde orde te mobiliseren. We hebben niet de juiste snaar geraakt om mensen te overtuigen voor ons te kiezen. Dat betekent dus dat we op zoek moeten naar betere manieren om dit te doen.

We zijn zwaar teleurgesteld door deze uitslag. Teleurgesteld, maar niet verslagen. Om toekomstig succes, in het parlement en daarbuiten, te kunnen behalen zullen we kritisch op onszelf moeten zijn en alle noodzakelijke lessen leren.

Dat doen we graag samen met al onze actieve leden.

Ron Meyer
Lilian Marijnissen