SP Zakkenvullers?

Vandaag 26-01-2018 stond in het Noordhollands Dagblad
Brief van de dag

SP

Dankzij de afdrachten van slaafse partijpaladijnen is de SP de rijkste politieke partij van Nederland. Wat er met dat geld gebeurt, is onduidelijk. Het rommelt binnen de SP. Emile Roemer verdween, Sharon Gesthuizen ook. Nu verlaat Harry van Bommel de partij na twintig jaar trouwe dienst en (in die periode) een afdracht van ruim een miljoen (!) euro aan Marijnissen cs. Daarvoor koop je vier modale woonhuizen, of heb je 25 tot 30 mid-deninkomens. Harry vindt de partij niet kritisch genoeg (krant 23/01). Hij vraagt zich af waarom de SP geen nieuwe jonge kiezers bereikt. En bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer van maart niet profiteerde van zetelverlies van de PvdA.

Ten eerste: daar waar de SP zich inliet met beleid (lokaal of provinciaal) was haar invloed slechts marginaal en vaak totaal onzichtbaar. Zie het Alkmaars gemeenteraad/wethou-dersavontuur (2010-2014) en de trieste positie van een SP-gedeputeerde in gasverzakt Groningen. Overal ontpopt de SP zich in zéér korte tijd tot een doorsnee bestuurspartij, vergelijkbaar met CDA, PvdA of VVD. Geen plaats voor activisme, maar je houden aan de regels. In Alkmaar daarenboven ook nog eens financieel onbetrouwbaar. Volgend ant-woord: jonge mensen hebben niets met politiek. Het eigen bestaan, de carrière, het gezin, het uitgaan: véél belangrijker! Dat de partij geen mensen weet te trekken (Alkmaar, Hoorn, Heerhugowaard, waardoor Noord-Holland Noord voor de SP verloren is) wordt veroor-zaakt door die malle afdrachtregeling. Zelfs je wachtgeld wordt nog ingepikt.

RUUD VAN LING

Daar heb ik een brief op teruggezonden:

Voor van Ling van de SP
Meneer van Ling, u houdt er van om dingen scherp neer te zetten, zo ook in het NHD van 26 januari. Het ontaardt echter al direkt in een oekaze richting de afdracht bij de SP. Misschien hebt u niets beters te doen dan afgeven op mensen die zich voor de samenleving inzetten? U zou als oud-militair toch beter moeten weten, wat je mag verwachten. Ik heb zelf ooit met tranen in mijn ogen Peter van Uhm zijn verhaal gehoord bij dodenherdenking op de Dam in 2013. Dat zijn zoon gegeven was voor het vaderland. Dit offer hebben u en ik nooit hoeven te brengen, en zelfs uw God vroeg dat niet van Abraham. Daar steekt de afdrachtregeling van de SP schril bij af.
Nee, meneer van Ling, de SP heeft geen modale woningen gekocht, en Marijnissen is er niet rijk van geworden. Ik heb 2 jaar de boeken van de Partij gecontroleerd, en gezien dat daarmee de afdelingen werden ondersteund. Om campagnes te voeren, om hun kosten te kunnen betalen. Om zich op hun eigen wijze in te zetten voor de maatschappij. Andere partijen kijken met afgunst daarnaar, maar ik had u verstandiger verwacht. Veel beter is het partijen aan te vallen waar baantjesjagers de samenleving tillen, dus maakt u zich a.u.b. daarover druk, dan kunt u bijna dagelijks de krant halen.

Ane Duijff, fractievoorzitter SP Heerhugowaard

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.