Grote opkomst actievergadering

3 september 2014

Grote opkomst actievergadering

SP-Heerhugowaard en  Senioren Heerhugowaard organiseerden 1 september een actievergadering voor medewerkers, vrijwilligers en cliënten van Kern8, WonenplusWelzijn en de Wering. De opkomst was overweldigend: zo’n 150 ongeruste en verontwaardigde mensen kwamen naar de Horst.

Wat vooraf ging

De gemeente gunde de aanbesteding aan Welschap uit Heemskerk. Wethouder van Diemen (D66) reageerde kil en zakelijk op vragen hoe het nu verder moet met de medewerkers, vrijwilligers en cliënten van de organisaties die de aanbesteding verloren. “Dat is aan Welschap.” Daarmee haalt van Diemen, namens het College van B&W, de eigen visie over de WMO onderuit. Het College omarmde steeds de ideologie van de landelijke overheid. Die ideologie houdt in: Zorg en welzijn kunnen het beste lokaal worden geregeld. Daar kent men elkaar, daar zijn de netwerken. En: daarom zal het goedkoper kunnen.

Het College van B&W koos met Welschap voor een organisatie die geen enkele binding heeft met Heerhugowaard, geen enkel netwerk heeft en geen vrijwilliger kent. In de laatste gemeenteraadsvergadering gaf van Diemen aan dat zij er van uit gaat dat er een “warme” overdracht moet plaatsvinden.

Welschap is niet van plan de medewerkers over te nemen, zoals wettelijk geregeld. Of de vele vrijwilligers zomaar over zullen stappen naar Welschap is zeer de vraag. Zeker nu Welschap zich zo kil heeft opgesteld naar de huidige medewerkers. Medewerkers die de cliënten kennen en de vrijwilligersnetwerken opbouwden. En de cliënten? Daar heeft de wethouder niets over gezegd. Geen goede voorbode voor de komende transities, waarbij nieuwe doelgroepen cliënten aan de zorg van de gemeente worden toevertrouwd.  Voor de SP is de beste “warme overdracht” die overdracht waarbij de huidige werknemers mee overgaan. Zo blijven de bestaande netwerken in tact.

Het College lijkt te vergeten dat zorg en welzijn afhankelijk zijn van relaties en netwerken. Die zijn nu met 1 handtekening allemaal overboord gegooid. Dan zou het College toch op zijn minst moeten kunnen motiveren waarom voor Welschap is gekozen. “Slechts voor 10% vanwege het geld,” zei de wethouder. En die andere 90%? Wellicht vond het College dat de organisaties hun werk niet goed deden? Maar daar gaat het niet over. Wat de motivatie van het College ook is, het had in elk geval een zorgvuldige overdracht van medewerkers, vrijwilligers en cliënten moeten bedingen bij de nieuwe organisatie. Je kunt aan- en uitbesteden wat je wilt als gemeente. Toch blijf je verantwoordelijk voor de kwaliteit van zorg en welzijn. Dat lijkt van Diemen even vergeten.

Onrust

De betrokkenheid en inzet van burgers zijn, zeker in deze tijd, het kapitaal van de gemeente. Wethouder Stam roept dat we allemaal wat voor een ander moeten gaan doen. Het lijkt soms of het niet opvalt dat honderden, zelfs duizenden, Heerhugowaarders dat al doen. Daar moet je als College dan zeer zuinig op zijn. De vrijwilligers moeten zich geen speelbal gaan voelen in een aanbestedingscircus. Dat is precies wat er nu wel is gebeurd. Dat bleek wel uit de stemming tijdens de actievergadering. Ook de verontwaardiging onder de medewerkers is groot. Zij hebben zich jarenlang ingezet voor het welzijn van Heerhugowaarders en er is nu geen enkel blijk van meedenken of meeleven vanuit het College.

Zaal aan het woord

Actiecomité opgericht

Tijdens de actievergadering op 1 september is een comité opgericht: Comité Welzijn Heerhugowaard. Initiatiefnemers: Senioren Heerhugowaard, SP, Groenlinks, PvdA en Burgerbelang. Het comité staat open voor alle organisaties die zich zorgen maken over de gevolgen van de aanbesteding van de welzijnsdiensten in Heerhugowaard. Om de activiteiten van het comité te volgen en je aan te melden als lid (dat kan ook als persoon), kun je de Facebookpagina bezoeken: https://www.facebook.com/groups/comitewelzijn.

Je ziet wat er gebeurd als de ratten het overnemen

Als Welschap weigert om de beroepskrachten mee te nemen, zou het goed zijn als alle vrijwilligers als blok ook zouden weigeren met deze club in zee te gaan.
Eens kijken hoe fa. welschap de boel draaiend denkt te houden zonder vrijwilligers en mensen die weten hoe de dingen hier in elkaar zitten.